Rygepolitik

Region Syddanmark har en sundhedsvision, som bygger på, at sundhedsvæsnet i Region Syddanmark skal bidrage aktivt til både forebyggelse og behandling af sygdom. Regionen ønsker derfor aktivt at medvirke til et røgfrit arbejdsmiljø på regionens arbejdspladser, hvor både medarbejdere, patienter, borgere m.fl. kan færdes uden at blive udsat for de umiddelbare gener og sundhedsfarer, der er ved rygning og passiv rygning.

Røgfri arbejdstid er et effektivt redskab til både at forebygge rygestart, fremme rygestop og sikre et røgfrit arbejdsmiljø. En fælles tværgående rygepolitik for regionens medarbejdere skal dels sikre udbredelse af røgfrie miljøer på regionens arbejdspladser samt sikre en ensartet rygepolitik på tværs af regionens arbejdspladser. Rygepolitikken gælder for alle medarbejdere i Region Syddanmark. Rygepolitikken gælder på alle regionens arbejdspladser/enheder, hvilket også omfatter de udendørs arealer, som hører til regionens bygninger/ejendomme. Det er således ikke tilladt at ryge på regionens matrikler.

Det er ikke tilladt at ryge i arbejdstiden, når medarbejderen befinder sig på regionens matrikler. Arbejdstiden regnes fra det tidspunkt, hvor medarbejderens arbejdstid begynder til det tidspunkt, hvor medarbejderens arbejdstid slutter.

Når medarbejderen er på arbejde uden for regionens matrikler f.eks. i forbindelse med deltagelse i møder eller på kurser ude af huset, er det rygepolitikken på det enkelte sted, som er gældende for medarbejderen. Ledelsen kan lokalt regulere rygepolitikken i tilfælde, hvor medarbejdere har arbejdstid over fere døgn f.eks. i forbindelse med afvikling af kolonier, sommerhusophold eller lign. Eventuelle lokale reguleringer skal drøftes i det relevante Lokal MED-udvalg forinden beslutningen træffes. Rygepolitikken omfatter alle former for rygning, herunder også e-cigaretter. Ledelsen på den enkelte arbejdsplads har ansvaret for, at samtlige medarbejdere er bekendt med rygepolitikken og at den overholdes.

Overtrædelse af rygepolitikken håndteres ligesom overtrædelse af øvrige politikker på arbejdspladsen

Alkohol – og rusmiddelpolitik

Vores patienter skal være trygge, og det skal vi også som kollegaer. Ansatte må ikke være påvirket af alkohol eller andre rusmidler i arbejdstiden. Det betyder, at du ikke må møde påvirket på arbejde eller indtage alkohol i arbejdstiden.

Ved særlige lejligheder som f.eks. højtider, jubilæer og runde fødselsdage kan det aftales med afdelingslederen, at der må nydes alkohol i begrænset omfang på et nærmere angivet tidspunkt og sted.

Vi skal tage ansvar og tage hånd om hinanden. Har du mistanke om, at en kollega har et misbrug, skal du informere din leder, som vil tage hånd om situationen.

Pressepolitik

Pressen er et vilkår. Derfor skal vi sigte mod et godt samarbejde med pressen, der giver fordele for begge parter. En stor virksomhed som Sydvestjysk Sygehus har brug for at være synlig og for at have et godt omdømme. Sydvestjysk Sygehus har brug for kanaler til at få de gode historier om sygehuset fortalt.

Alle medarbejdere på SVS har lov til frit at ytre sig. Husk dog at tydeliggøre, hvilken ”kasket” du har på, når du udtaler dig til et medie. Taler du på Sydvestjysk Sygehus’ vegne, eller taler du på egne vegne? Det skal altid fremgå klart, om man udtaler sig som privatperson, tillidsrepræsentant eller som repræsentant for en gruppe f.eks. Overlægerådet el.lign. 

Nogle gange henvender pressen sig selv for at få interviews eller baggrundsoplysninger til en historie, de er ved at lave. Medvirk gerne, hvis du mener, du har noget at bidrage med. Kontakt Kommunikationsteamet inden du udtaler dig. De kan hjælpe og vejlede, inden du lader dig interviewe. En tommelfingerregel er dog, at:

  • Direktionen udtaler sig om overordnede sager og principielle spørgsmål  
  • Afdelingsledelser udtaler sig om forhold, der vedrører deres specifikke afdeling
  • andre fagpersoner udtaler sig om det, der vedrører deres fagområde.

Alle, der udtaler sig, skal respektere reglerne om tavshedspligt.